Audyt w zakresie ubezpieczeń społecznych
Częste zmiany przepisów w zakresie ubezpieczeń społecznych i prawa pracy, niejasne i niejednoznaczne interpretacje Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy też rozbieżne informacje udzielane przez pracowników ZUS powodują, że coraz częściej mamy wątpliwości, w jaki sposób prawidłowo i bezpiecznie dokonać rozliczeń z ZUSem, z pracownikami, co „ozusować”, a co nie, jak prawidłowo sporządzić umowę lub ją wypowiedzieć. Aby uniknąć błędów, które mogą pociągać za sobą poważne konsekwencje, oferuję Państwu przeprowadzenie audytu w zakresie obowiązków płatnika składek, wynikających z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Przeprowadzany przeze mnie audyt jest tożsamy co do zakresu z tym, co w ramach kontroli sprawdzają inspektorzy kontroli ZUS. Poddanie się audytowi pozwoli Państwu skorygować ewentualne błędy, które w razie kontroli zarządzonej przez ZUS mogą być podstawą dokonanych ustaleń i pociągać za sobą konsekwencje finansowe.
Audyt wykonywania zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych przez płatników składek, co do zasady obejmuje:
-
zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych;
-
prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek oraz innych składek i wpłat, do których pobierania zobowiązany jest ZUS;
-
ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu;
-
prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe;
-
wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych.
Audyt może obejmować wskazany przez Państwa zakres, może też dotyczyć wybranego okresu.
Jeśli wyrazicie Państwo taką wolę, w odniesieniu do poszczególnych zagadnień możliwe jest przygotowanie opinii prawnej.
